Var är Alaska? - John Green

Lite senare gick jag vid Alaskas sida bort mot studenthemmet. Cikadorna spelade sin entoniga sång, precis som de hade gjort hemma i Florida. Hon vände sig om mot mig medan vi promenerade i mörkret: "Kan du aldrig känna dig kuslig till mods när du är ute och går på kvällen, och trots att det är fånigt och genant så vill du bara lägga benen på ryggen och rusa hem?"
Det verkade lite för personligt och privat att erkänna det för en praktiskt taget främmande människa, men jag sa: "Jo, absolut."
Hon var tyst ett ögonblick. Sedan tog hon mig i handen och viskade: "Spring, spring, spring, spring, spring", och så rusade hon iväg och drog mig med sig.

http://hyllan.blogg.se/images/2010/alaska_82631384.jpg

Miles är glad över att lämna det långtråkiga livet i Florida. Istället ska han börja plugga på internatskolan Culver Creek i Alabama och han ser fram emot att få nya vänner och nya upplevelser. Han vill ha förändring. Redan första veckan på Culver Creek blir han bra vän med den coola Chip "Översten" Martin, och den vilda Alaska Young. Hon är den smartaste, snyggaste och roligaste tjej han någonsin träffat och deras vänskap kommer att förändra hans liv mer än han hade kunnat ana. Tillsammans gör vännerna livet på Culver Creek till en fest och ger sig attans på att aldrig glömma varandra - och att ingen någonsin skall glömma dom.

Var är Alaska? är underbar. Språket är lätt och trovärdigt, det bara flyter på med hjärnan liksom och man märker knappt när man vänder blad. Jag älskar berättarsättet utifrån Miles synvinkel. Han är intressant, rolig och hans tankesätt gör ett annars ganska enformigt internatskoleliv till ett spännande äventyr. Men det är inte karaktären Miles som fångar mig i den här berättelsen, det är Alaska Young som jag kommer att minnas. Hon är speciell, rolig, kvicktänkt och snabb i käften och har en hel del värt att säga, men trots det är hon inte perfekt. Precis som en karaktär ska vara. Hon har sina brister och dåliga sidor, men det gör bara att jag gillar henne ännu mer.
Det känns som att Var är Alaska? har utspelat sig på riktigt.

Jag rekommenderar verkligen den här boken. Den är rolig, gullig, spännande och sorglig. Det är en bok jag kommer att minnas, en bok som jag är glad över att jag läste.

Orginaltitel: Looking for Alaska

Kommentarer
Postat av: Lotta - hyllan

Jag håller med, den är helt underbar!

2010-07-28 @ 10:43:13
URL: http://hyllan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0