Hemsökt - På liv och död

   ”Susannah!” Jesse lät faktiskt lite arg nu, och det gör han inte särskilt ofta. Bara när han råkar komma på mig med att hångla med okända killar på infarten. ”Är det där en yxa?”
   Tusan också. Jag drog täcket över den avslöjande synen. ”Jag kan förklara det där”, sa jag.
   Han lutade hackan mot sängkanten och la armarna i kors över bröstet. ”Den förklaringen skulle jag gärna vilja höra”, sa han.
   ”Jo”, sa jag och drog in ett djupt andetag. ”Det är så här ...”
   Men jag kom inte på nåt sätt att förklara det, annat än att berätta sanningen.
   Och det kunde jag ju inte göra.
   Jesse måste ha sett på mitt ansiktsuttryck att jag försökte komma på en bra lögn, för han lösgjorde plötsligt armarna, lutade sig fram och la en hand på varje sida av sänggaveln bakom mig, så att han liksom hade mig fångad mellan sina armar utan att egentligen röra mig. Det kändes väldigt oroande på nåt sätt, och fick mig att krypa ner så långt som möjligt i sängen.
   Men det gjorde ingen större nytta, eftersom Jesses ansikte fortfarande var högst ett par decimeter från mitt.
   ”Susannah”, sa han. Och nu var han riktigt arg. Det syntes att han hade fått nog. ”Vad håller du på med? I går var jag säker på att jag kände en ... närvaro i ditt rum. Och i natt hittar jag dig här inne, beväpnad med en hacka och yxa. Vad är det som du inte berättar för mig? Och varför? Varför kan du inte berätta?



Det är sommarlov, men till skillnad från de somrar som Suzie är van vid så måste hon sommarjobba. På hotellet hon jobbar möter hon Jack, den lilla killen som visar sig vara en medlare precis som hon. Dessutom är killens storebror en riktigt snygg typ som försöker bjuda ut Suzie. Fast hon har ju redan pojkvän, även om Jesse kanske inte riktigt räknas... och även om det aldrig har blivit sagt att de två är ihop. Men sommaren kommer inte bara att innehålla irriterande sommarjobb utan även den här sommaren får hon besök från den andra sidan. Mitt i natten blir hon väckt av en kvinna som hotar henne med en kniv mot halsen. Saker och ting står inte rätt till. När Suzies styvfar Andy gräver i trädgården finner han ett gammalt skrin med brev och ett skelett. Suzie misstänker direkt vem skelettet tillhör och när Jesse inte syns till på flera timmar bekräftas hennes teorier. Jesse måste ha löst sina problem och vandrat vidare - fastän han lovade henne att han absolut inte skulle göra det! Det finns bara en sak som Suzie måste göra för att få tillbaka Jesse, och hon fruktar att det redan nu är för sent.

Det kanske inte är så svårt att gissa att den här boken var min favoritdel i serien, av de fyra böckerna som jag har läst. Handlingen här kretsar kring Jesses liv och Suzies och hans relation. Den är väldigt spännande och obehaglig på flera ställen. Den här är inte alls lika tjatig som de andra tre böckerna. Den här är helt enkelt väldigt annorlunda jämfört med de andra, och det gillade jag. Så den här boken borde ni läsa! FÖrutsatt att ni har läst de andra tre, förstås.

Författare: Meg Cabot
Sidor: 250
Övrigt: del 4 av 6


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0