Hemsökt - Medlaren

   ”Paul”, sa jag och drog i papperen. ”Jag är bara nyfiken. Har du provat det själv någon gång? Fungerar det? Skulle Craig verkligen kunna ta över sin brors kropp?”
   Men Paul vägrade släppa dr Slaskis uppsats.
   ”Det är inte för Craigs skull du undrar, eller hur?” Den blå blicken borrade sig in i mig. Det fanns inte en antydan av ett leende i hans ansikte längre. ”Suze, när ska du fatta?”
   Inte förrän då upptäckte jag hur nära hans ansikte var mitt. Avståndet var bara några centimeter. Jag började instinktivt dra mig undan, men fingrarna som hade hållit fast dr Slaskis manuskript befann sig plötsligt runt min handled istället. Jag tittade ner på Pauls hand. Den solbrända huden var mycket mörk mot min.
   ”Jesse är död”, sa Paul. ”Men det betyder inte att du bevhöver låtsas att du också är det.”
   ”Det gör jag inte!” protesterade jag. ”Jag bara ...”
   Men jag fick inte prata färdigt, för just då böjde sig Paul fram och kysste mig.


Suzie har börjat skolan igen efter sommarlovet, och det har också en annan ny kille. En kille som Suzie träffade under sin tid då hon sommarjobbade. Paul Slater är en medlare, precis som Suzie och senast de sågs höll han på att döda både Suzie och hennes älskade Jesse (och att Jesse redan är död har inget med saken att göra...). Suzie blir förbannad. Vad har Paul i Carmel att göra? I hennes skola? Och varför följer han efter henne hela tiden? Allt hon vill är att han ska försvinna, hon vill inte ha någonting mer att göra med killen. Hon får anstränga sig till det yttersta att vara så kylig och avtonad som hon kan mot Paul – hennes hjärta hör hemma hos Jesse, det vet hon... Men ändå. Jesse har börjat dra sig undan och han verkar inte alls vilja veta av Suzie. Det har varit så ända sedan de klarade sig ur Pauls fälla och Jesse faktiskt kysste Suzie. Hon börjar tveka på förhållandet mellan henne och Jesse. Varför vill han inte veta av henne? Samtidigt fortsätter Paul att försöka fånga hennes uppmärksamhet. Han säger sig ha information, rena faktakällor om såna som han själv och Suzie – Medlare. Eller Skiftare, som han själv så fint kallar dem. Suzie kan inte annat än följa med Paul hem och försöka locka ur honom så mycket information om dessa Skiftare som hon kan, men att lära Suzie om deras gemensamma förmågor verkar inte vara de enda avsikterna som Paul har.

Goda gudarna (Varför säger jag så?) vad glad jag blir. Jag köpte den här boken på second-hand och det var ett grymt bra köp. Minns hur jag förklarade att den förra delen, del fyra, var så bra? Den här är waay mycket bättre. Jag älskar den där spänningen som finns mellan Paul och Suzie. Att de har så mycket gemensamt men ändå är så långt borta från varandra två personer kan komma. Deras förhållande är intressant. Hela den här historien är intressant, och för en gångs skull är det inte en massa irriterande tonåringar som har blivit spöken och vill ha hjälp till andra sidan. Nej, nu har vi bara Craig, men han är inte så jobbig. Den här delen är lugnt sagt den bästa i serien. Nu ska jag lämna boken till en kompis som slutade efter fjärde boken. Den här är så mycket bättre. Åh, jag älskar Paul Slaters personlighet gentemot Suzies slappa försök att vara trogen Jesse. Haha!

Författare: Meg Cabot
Övrigt: Del 5 av 6


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0