Hemsökt - Dödlig hämnd

Så startade han motorn och vi vrålade ut från parkeringen med god fart, som vanligt. Trots mitt privata öknamn på honom brukar Trötter vara ganska pigg bakom ratten.
Jag satt och funderade över hur jag skulle kunna klargöra att anledningen till mitt intredde för Michael Meducci inte i första hand var hans excellenta fortplantningsegenskaper, när Gina plötsligt sa: "Herregud, Jake, hur kör du?"
Vilket egentligen var ganska lustigt eftersom Gina, vars kloka föräldrar aldrig låter henne komma i närheten av bilen, aldrig har kört bil i hela sitt liv. Men när jag tittade upp förstod jag vad hon menade. Vi närmade oss skolgrindarna, som låg ganska mycket lägre än själva skolan, och den trafiktäta korsningen utanför dem i en fart som måste räknas som hög även för Trötter.
"Ja", sa Toker bredvid mig och lutade sig fram i baksätet. "Sakta ner, din galning!"
Jag visste att Toker bara försökte göra sig till för Gina, men han hade faktiskt rätt. Trötter körde alldeles på tok för fort.
"Det är ingen tävling", sa jag, och Kloker började säga nåt om att det förmodligen var Jakes endorfiner som hade vaknat till genom det hotande slagsmålet med Michael, och nu förorsakade det plötsliga utbrottet av blyfot ...
Men så skrek Jake, i ett tonfall som inte var det minsta sömnigt:"Jag kan inte sakta ner ... bromsarna ... bromsarna funkar inte!"



Det är någonting som pågår i Carmel och Suzie är inte sen med att misstänka att det än en gång handlar om själar som inte har vandrat vidare ännu. Fyra tonåringar i hennes ålder var på väg hem från en fest och i en trafikolycka störtade deras bil nerför en bro och alla fyra omkom. Men eftersom de fortfarande är kvar i den verkliga världen så är det någonting som håller de tillbaka. De vill hämnas, hämnas på killen Michael som satt i den andra bilen i olyckan. De anser att de är han som har orsakat deras död med flit och Suzie måste göra allt för att beskydda Michael från alla faror spökena utsätter honom för. Men "änglarna", som de fyra tonåringarna kallas, har starka argument och bevis för att deras olycka inte alls var någon olycka, snarare mord. Men vem är mördaren egentligen? Suzies bästa vän Gina har kommit på besök från New York och Suzie får problem med att jaga spöken samtidigt som hon umgås med sin vän - som dessutom verkar ha blivit störtförtjust i hennes bröder!

Ja, precis som i de andra två Hemsökt-böckerna som jag har läst så är det mycket som händer och krånglas ihop, men självklart så löser det sig på slutet. Så gott det gick i alla fall. Jag måste väl erkänna, som jag har hört av andra, att böckerna i den här serien är väldigt tjatiga och lite likadana, men jag kan ändå inte sluta gilla dom för det. BÖckerna blir ju faktiskt bättre. Jag börjar skymta lite personligheter hos Toker, Kloker och Trötter, Suzie har ändrats en hel del, särskilt hennes relation med fader Dom. Hrm... Och så har vi ju Jesse.

Författare: Meg Cabot
Övrigt: del 3 av 6
Sidor: 220


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0