Tusen gånger starkare

"Du gav mig ett uppdrag. Du ville att jag skulle inspirera de andra tjejerna att ta mer plats. Du och de andra lärarna hade insett att det är förbannat ojämlikt och orättvist här i vår klass. Jag tror inte att världen är emot mig personligen, jag bara ser bristerna och du har bett mig om att se dem. Men du är lika hycklande som de andra. Ni vill inte ha någon förändring - egentligen. För det blir mycket jobbigare för er när vi slutar vara snälla och rara och accepterande. Och det är jävligt jobbigt, eller hur, att inse att man inte är så förbannat medveten själv, utan bara lärt sig rapa upp en massa fina formuleringar, eller hur? Visst är det jävligt jobbigt, Olle, att inse att man är en omedveten förtryckare själv, trots allt fint man kan utantill?"
 Klassen hade tystnat och såg blek med spänning på Olle. Hans käkben malde uppe i tinningarna som om han fick använda hela sin kraft för att inte börja skrika eller bitas. Han var vit av ilska.



Boken handlar om Signes klass 9d där allting inte står rätt till. Killarna tar allt för stor plats i klassrummet och tjejernas självförtroende sänks enormt. Som en sista åtgärd behöver lärarna en stark tjej som ska få tjejerna på fötterna igen - att ta mer plats. Men när Saga kommer blir ingenting som de trodde. Saga går emot alla oskrivna regler i skolan och när hon börjar påpeka orättvisorna i klassen så blir de andra tjejerna drivna. De vill starta uppror, de vill bli en gemenskap och göra motstånd. De vill bli tusen gånger starkare. Det är då det blir kaos, och både killarna och lärarna bildar en pakt mot tjejerna.

Det var en väldigt intressant bok. Jag känner ibland igen situationen lite lätt. Författaren har ett bra språk, jag tycker att hon fick fram budskapet jättebra! Och skriver flytande och allting känns riktigt. Ett riktigt intressant maktspel mellan killar och tjejer. Jag rekommenderar den här boken till de flesta. Ändå så hörde jag två kompisar som sa att de läste den här boken i skolan och den var jättedålig tydligen. Så det är antagligen en sån bok som man lätt får helt olika åsikter om. Men jag gillade den. Den är värd ett försök.

Författare: Christina Herrström
Utgivningsår: 2006
Övrigt: Spelas just nu in till film; http://www.tusengangerstarkare.se/
Ev. Orginaltitel: -
Mitt betyg: 7/10 - Värd att läsa, något som jag kommer komma ihåg. Men annars inget särskilt.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Egentligen tycker jag inte att det är själva boken det är fel på. Även om alla andra tyckte de kanske lite mer x) följ gruppen!!! Men den blev dålig när vi hade dålig lärare och gjorde hur tråkiga uppgifter som helst, tror att det var det som fick alla att ledsna på den. Tyckte också att den var intressant.. I början ^^

2009-09-17 @ 20:54:13
URL: http://meornothing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0