Så grydde hämndens timme

Jag hade svårt att tro mina ögon och stirrade på Homer fylld av fasa. Det här var den plats som vi hade velat förstöra. Platsen som nyzeeländarna ville förstöra. När de misslyckades - åtminstone antog vi att de hade misslyckats för vi såg dem aldrig mer och det fanns inga synbara skador på flygfältet - när de misslyckades hade vi gjort ett försök. Utan minsta resultat. Jag var inte förvånad nu när jag såg det inifrån. Det såg fruktansvärt mycket större ut när man befann sig mitt i det.
  Och att det var där vi var fanns det inte minsta tvivel om. Mitt i lejonets kula. Och det var den sista plats på jorden jag ville befinna mig på.

Efter det besvikna beskedet från Colonel Finley drar sig Ellie, Homer, Lee, Kevin och Fi tillbaka till Helvetet. Men någonting är förändrat. Gruppen har splittrat sig, den ena halvan vill tillbaka till Nya Zeeland och den andra vill ta sig till utställningsområdet. Men det är först när Lee deklarerar att han ska försöka göra något, som de andra följer efter. För att fly undan en grupp soldater gömmer de sig i en lastbilskonvoj - som kör rakt in på flygfältet, fiendernas största bas. Trots att deras chanser är minimala att lyckas, så drar Ellie och Homer igång en impulsiv attack som närapå kostar dem deras liv. Men de överlever, och flyr sedan undan till Stratton.

Så grydde hämndens timme är way mycket bättre än Darkness be my friend. Förberedelserna, attacken och hur de klarar sig efteråt är bokens huvudhandling, men som vanligt så lyckas John Marsden klämma in andra små konflikter och historier. Detta gör att boken blir väldigt intressant. Att beskriva en actionscen är något som jag tänkte mig vara väldigt svårt, det är något som Marsden klarar lätt. Jag ser framför mig tydligt hur hättan sprider sig, hur den ena explosionen efter den andra smäller på flygfältet och hur de senare hamnar på flykt mot floden som leder till Stratton. Den här boken är väldigt lik de förra och slutet har en riktigt spännande tvist. Så som de andra böckerna rekommenderar jag den här. Moral-frågan är väldigt intressant och John Marsden är bra på att sätta olika perspektiv på den.

Författare: John Marsden
Utgivningsår: 1997
Övrigt: -
Ev. orginaltitel: Burning for Revenge
Mitt betyg: 8/10 - fortfarande lite trist att John Marsden inte vidgar vyerna lite mer från de första böckerna till de senare.. Jag skulle vilja ha mer från hur de söker sina föräldrar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0