Sommar-kompisar

Den här sommaren kommer att bli den värsta, både för Meg och Micaela. Det hela börjar med att Micaelas mormor blir sjuk och när hennes mamma ska hjälpa henne så måste Micaela själv vara någon annanstans och bo. Meg, blir valet. Meg som bor ute på landet, som tar hand om sin mamma och hjälper henne med vardagssysslorna. Men Micaela tycker att Meg är otroligt tråkig, alldeles för mogen, oroar sig för allt och inte har någon humor. Meg tycker inte heller om Micaela just för att hon är så sprallig, omogen, motsäger det mesta, är slarvig och bara hittar på massor med taskiga bus mot henne. Micaela däremot försöker se situationen från den ljusa sidan, och hon har upptäckt en kille som Meg är kär i. Hon gör allt för att de två ska träffas och bli ett par, men allting slutar i katastrof. Kommer Meg någonsin att förlåta Micaela?

CS Adler är en känd barnboks författare och jag rekommenderar hennes verk till kanske barn i 8-13 års åldern. Men självklart kan ju vem som helst läsa dem. Meg och Micaela är två tjejer, men jag tycker inte att deras karaktärer är särskilt roliga. Visst förstår man hur de är och så, men de är inga som jag kommer att komma ihåg. Parallelhandlingen går mellan Meg och Micaela. Trots att jag inte är så jätteförtjust i liknande ungdomsböcker, så håller den här måttet iallafall. Historien är rolig, och jag fick mig ett gott skratt ett par gånger.

- Det är verkligen öde här, sa jag.
- Ja, sa Meg och lät plötsligt entusiastisk. Och det är aldrig likadant.
- Är det mycket folk här ibland, menar du?
- Jag menar att när det är ebb ser man massor av sandpipare och måsar som söker efter mat och när det är flod når vattnet till och med upp till den där muren ibland. Vinden och solen och molnen gör att det aldrig ser riktigt likadant ut här ... Solen går ner där borta, avslutade hon och pekade.
- Jaha, sa jag förbryllad över att någon kunde tycka så mycket om en plats där det inte fanns en Coca-Colaautomat.

Författare: C.S. Adler
Utgivningsår: 1991
Övrigt: -
Ev. orginaltitel: Mismatched Summer
Mitt betyg: 5/10 helt okej men ingen bok som jag skulle rekommendera något särskilt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0