Död Zon



Johnny Smith är en ung kille som efter en kväll på tivoli är med i en bilolycka och hamnar i koma. Först fem år senare vaknar han upp. Hans muskler har förtvinat och framför honom ligger flera operationer och träning för att komma tillbaka och kunna leva och fungera som en människa igen. Han har klarat sig oerhört bra från olyckan, men ett område i hjärnan som Johnny kallar "Den döda zonen" har förstörts. Vissa saker som han tänker på kan han inte föreställa sig. Som att väga upp för att den döda zonen inte fungerar så har andra delar av hans hjärna blivit hyperaktiva. Johnny Smith kan nu förutspå framtiden och veta saker om personer bara genom att nudda dem. Samtidigt som Johnny försöker komma undan pressen som är intresserade av mannen-som-med-mediala-krafter-som-låg-i-koma-i-fyra-år så träffar Johnny en man som är ny och försöker ta sig in i politiken. Johnny VET att den här mannen någon gång kommer bli president och styra landet in i ett tredje världskrig.

Boken var jättebra. Det här är den första Stephen King-bok som jag läser och nu vet jag att King är att räkna med! Det som var negativt med boken var att jag tröttnade ibland. King skriver paralell-handling för att få alla röda trådar gå ihop till en i slutet. Det gör att man lätt tröttnar på en karaktär när någon annan är mer intressant. Trots att jag ibland lade ifrån mig boken för att "Åhnej, nu kommer femtio sidor om honom" så är boken lika bra rakt igenom. Det är mest efteråt som man förstår varför han hade med de där bitarna som kändes sega att läsa. Det positiva med boken var spännignen. Jag älskar såna här böcker, jag hade ingen aning om hur det skulle sluta. Många vändningar blev det och det är bra!

"Om du kunde åka tillbaka till 1932, skulle du döda Hitler då?"
     - Johnny Smith

Författare: Stephen King
Utgivningsår: 1979
Övrigt: Filmatiserades första gången 1983
Ev. Orginaltitel: The Dead Zone
Mitt betyg: 8/10 - härligt spännande story, men ibland jobbiga hopp i paralellhandling.

Här verkar vara någon sorts trailer till den gamla filmatiseringen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0