Darkness be my friend

Efter befrielsen från Stratton blev Ellie och hennes vänner räddade och förda i säkerhet till Nya Zealand. Där försöker de komma tillbaka till det normala - men någonting trycker på insidan, någonting som de behöver göra. Deras familjer är fortfarande kvar i Wirrawee. Efter sex månader i 'the kiwis' omhändertagande så deklarerar Coloney Finley att de måste gå tillbaka. Uppdraget för Ellie och de andra gäller att guida kiwi-soldaterna inpå krigszonen och förbereda en attack mot Wirrawees flygplats (som har blivit otroligt viktig sedan sprängningen vid Cobblers Bay). Men någonting händer, och kiwisarna kommer inte tillbaka. Återigen är det upp till Ellie, Homer, Fi, Kevin och Lee att ta sig helskinnade ut ur Wirrawee och samtidigt försöka klara av attacken på egen hand. Men det går inte riktigt som de hade räknat med...


In Darkness Be My Friend, John Marsden takes us back to Hell.
Jag älskar John Marsden. Han är en otroligt bra författare, i alla fall när det gäller att komma på spännande och bra plots - handlingar. Darkness be my friend är den engelska fjärde delen i serien på sju böcker och den håller självklart måttet! Marsden skriver trovärdigt, han får mig att tro på tonåringarna. Ellie, Lee, Homer, Fi och Kevin är verkliga. Jag håller redan nu på att tjata på kompisarna att läsa böckerna; de får jättegärna låna av mig! Jag rekommenderar boken till alla. Den är helt underbar och jag känner att jag håller på att få slut på adjektiv.

If they hadn't been there, if they'd been safe in New Zealand, for example, would I still have agreed to go back? It was a horrible question and one I'm glad I didn't have to answer. But all the same, I think I knew deep down what the answer would be. Sometimes, there's really only one answer.

Författare: John Marsden
Utgivningsår: 1996
Övrigt: Svenska - Nu är mörkrets tid
Ev. orginaltitel: -
Mitt betyg: 8/10 Lite synd att det inte var lika mycket på i kriget som vanligt, men Marsden lyckas ändå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0